

Apesar de ser alvo constante de críticas e chacotas da imprensa musical da época, o primeiro álbum do Angel Witch, produzido por Martin Smith (o mesmo do Electric Light Orchestra), é considerado atualmente com um dos discos mais importantes do início do NWOBM, muito embora tenha sofrido com seu pioneirismo. Assim como a maioria das outras bandas do mesmo movimento, o Angel Witch teve um sucesso comercial bastante limitado ao mesmo tempo em que conquistou uma legião de seguidores fiéis. That feature would be further explored in their next album, Casa Encantada, but that's another story.įundada em 1977 originalmente sob o nome Lucifer pelo guitarrista Kevin Heybourne, Angel Witch foi um dos pilares fundamentais no movimento que veio a ser conhecido posteriormente como New Wave Of British Metal (NWOBM) e que ajudou a consagrar o heavy metal que se conhece hoje em dia como estilo musical. Introducing some new elements like the Brazilian viola (a 10 string acoustic guitar, not the classical instrument) to their sound, it gave a Brazilian country feel on some songs, something quite unusual until then. Even the production was superb for a third world country at that period. With no fillers and done with passion and skill, the album was, deservedly, a massive hit at the time. The musicians were very talented and skilled (everybody in the band wrote songs and all the members sang lead and harmony vocals). Criaturas da Noite showed the many faces of this talented outfit: straight rock songs (Hey Amigo, Volte na Próxima Semana), Folk rock (Queimada, Jogo Das Pedras), symphonic prog (1974, Pano De Fundo, the title track) and even an interesting instrumental tune (Ponto Final). With that line up they'd record their best albums ever and would produce some of the best prog rock songs of the 70's Brazilian scene. Now the band has a permanent keyboards player (Flávio Venturini) and a new bassist (Sérgio Magrão). Gone were the primitive recordings and the basic rock format. With Criaturas da Noite everything changed.

O Terço was, up till then, considered a good rock band by the critics and the public, but not outstanding.

One of the most important albums in Brazil's prog music.
